Det har været et halvår uden lige. Ved årets start var regeringens femårsplaner kørt i stilling, og alle ambitiøse interesseorganisationer havde gennemtænkt kommunikationen i samme tidsramme frem mod næste folketingsvalg med væsentlige milepæle, som finanslov og kommunal- og regionsvalg, og vigtige temafaser, som fx tilbagetrækning, klima, offentlig service og sundhedsreform. Men det hele blev afsporet den 11. marts, hvor Mette Frederiksen lukkede landet og dermed ikke alene sendte alle virksomheder og organisationer ud i en eksistentiel krise, men også satte en ny dagsorden: samfundssind og ansvarlighed.
Det vendte op og ned på alle kommunikationsudfordringer og -planer.
Flemming Andersen og jeg har i Kforum fremhævet gode eksempler på virksomheder og organisationer, der har formået at gribe muligheden og demonstrere deres rolle i forhold til samfundsdagsordenen.
Vi ser på det gennem den optik, der er gennemgående i Kforums netværk for interessedrevet kommunikation, som handler om, hvordan man opnår et godt samspil mellem baglandskommunikation, offentlige kommunikation og gennemslag på Christiansborg. Vi sætter altså fokus på nogle af dem, der gennem deres kommunikation har demonstreret ansvarlighed og samfundssind på en måde, der på en og samme tid sikrer et positivt samspil med deres bagland, offentligheden og på Christiansborg, og dermed har leveret effektiv interessedrevet kommunikation.