Kapitel 6 fra Lobbyistens værktøjskasse om hvordan organisationer styrker deres gennemslagskraft ved at tænke som et medie
De fleste organisationer har egne medier og er i stigende grad begyndt at tænke som et traditionelt medie. Det giver rigtig god mening, da professionelt drevne medier kan være med til at bygge bro mellem bagland, offentlighed og politik. Lasse Charley Pedersen fra Willmore, der blandt andet rådgiver organisationer og virksomheder i at drive deres medier med størst mulig effekt har derfor bidraget til Lobbyistens værktøjskasse med en vejledning i, hvad det indebærer at tænke som et medie og hvordan I kan gøre det.
De vigtigste læringspunkter er:
- Brugerne i centrum: Moderne medier respekterer brugernes dagsorden. Grundlæggende er succesfulde medier og kommunikatører mere optaget af, hvad der optager modtageren, end hvad de selv har lyst til at sige.
- Data og indsigt: Moderne medier arbejder ikke ud fra antagelser, men ud fra data og undersøgelser. Og moderne medier tør se tørre tal i øjnene.
- Formater og planer: Moderne medier arbejder struktureret og formateret – på mange platforme. Når det samme indhold skal bruges flere steder, kræves stærke og stramme formater.
- Tænk kanaler efter brugerne: Moderne medier indretter sig efter og respekterer, hvilke kanaler brugerne er på.
- Unikhed: Ingen savner i dag indhold – alle savner det, der er relevant. Moderne medier er bevidste om, hvad dets særlige rolle er, hvordan det kommer til udtryk i indholdet, og hvad mediets kernefunktionalitet er.
- Spis egen medicin. Nye strategier og metoder kan være gode. Implementering og modet til eksekvering gør forskellen
Download kapitlet her:
Ønsker at du vide mere om digital transformation, brugerbehov eller data setup, så kontakt partner Lasse Charley Pedersen på lasse@willmore.dk eller partner Uffe Jørgensen Odde på uffe@willmore.dk
Lobbyistens julekalender 2023
Hver uge i december vil jeg lægge en ny artikel fra bogen Lobbyistens værktøjskasse frit frem som en lille julehilsen.
Hvis det giver appetit på mere, kan du købe bogen hos din online boghandel eller direkte hos jakob@sandkirk.dk.
Den korte version: Fem råd om politisk interessevaretagelse